Satamassa investoidaan, mutta riittääkö 50 miljoonaa euroa?

Satamaterminaalia uudistetaan tulevaisuudessa. Kuva: Timo Nurila.

Sataman päärahtilaituri uudistui, ja laajenus otettiin käyttöön alkuvuodesta. Laiturin laajennus on kuitenkin vain osa suurempaa kehitysohjelmaa. Vuosikymmenen loppuun mennessä satamaan investoidaan noin 50 miljoonaa euroa.

Satamakonsernin toimitusjohtaja Janne Pylkkönen kuitenkin huomauttaa, että summa on karkea arvio, ja osa investoinneista voi venyä seuraavalle vuosikymmenelle.

– Tuo 50 miljoonan potti on todellakin arvio suunnitelluista hankkeista vuosikymmenen loppuun ja vähän siitä eteenkin päin. Luku on hyvin elävä, Pylkkönen toteaa.

Laiturin avajaisia vietettiin tammikuun loppupuolella, joten toistaiseksi on liian aikaista arvioida esimerkiksi rahtimäärän kasvua. Pylkkönen kuitenkin toteaa kuinka laajennus mahdollistaa satamassa nopeamman toiminnan, kun laituriin mahtuu nyt yhden sijaan kaksi alusta.

– On todettu, että odotusaikojen lyheneminen on merkittävä hyöty.Yleisesti ottaen rahtimäärät ovat Suomen satamissa hieman vähentyneet – erityisesti viennissä. Meillä se on hieman kasvussa ja viennin kasvattaminen on edelleen tavoite.

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan ulkomaan merikuljetusten kokonaismäärä laski vuoden 2024 joulukuussa 11 prosenttia verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan. Vienti laski 14 prosenttia ja tuonti 8 prosenttia. Sen sijaan kotimaan vesiliikenteen kuljetukset vähenivät 48 prosenttia.

Toimitusjohtaja Janne Pylkkösen mukaan osa investoinneista voi venyä seuraavalle vuosikymmenelle. Kuva: Jaakko Salo.

Terminaalin uudistus

Laiturin laajennus oli noin 10 miljoonan euron arvoinen projekti. Suunnitelmissa on vielä satama-altaan ruoppaus, satamaan johtavan meriväylän leventäminen, satama-alueen laajentaminen, uuden ramppialueen rakentaminen ja satamaterminaalin uudistaminen. Kokonaan uutta terminaalia ei rakenneta, sillä esimerkiksi äskettäin uusittua matkustajasiltaa ei pureta. Pylkkösen mukaan suunnitelmat ovat vielä terminaalin suhteen avoinna.

– Loppuosa on hieman auki, eli miten se uudistaminen tehdään. Se on vielä suunnitteluvaiheessa ja terminaalin osalta mennään eteenpäin ensi vuoden puolella.

Pylkkönen kertoo, että yleisesti ottaen tahtona on kehittää uusia yhteyksiä ja parempia palveluita Vaasan alueen energiateollisuudelle ja elinkeinoelämälle.

– Tarpeet pitää kattaa mahdollisimman hyvin. Säännöllinen linjaliikenne alueen tuontia ja vientiä ajatellen on se tavoitetila. Lisäksi tämä parantaa huoltovarmuutta. Meillä kulkee Vaasan sataman kautta merkittäviä määriä viljaa ja polttoaineita.

– Itämeren alueella selkeä trendi on, että alusten koot ovat kasvaneet. Laiturin pidennyksen, väylän levennyksen ja satama-altaan ruoppaamisen jälkeen olemme valmiita vastaanottamaan isompia alustyyppejä.

Pohjamaan rannikolla on kolme muutakin merkittävää satamaa: Kokkola, Pietarsaari ja Kaskinen. Pylkkönen arvioi, että Vaasan sataman kehitys ei vaikuta muiden Pohjanmaan alueiden satamiin.

– Kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti liikenne on enemmänkin Etelä-Suomen satamilta pois.

Tämän vuoden tavoitteena on meriväylän levennys ja satama-altaan ruoppaus. Ruoppausmassa siirretään suunnitellulle seitsemän hehtaarin laajennusalueelle, jossa se saa levätä muutaman vuoden. Pylkkösen mukaan toistaiseksi on liian aikaista kertoa laajennusalueen suunnitelmista tarkemmin.

Yleiskatsaus
Vaasa Pohjanmaa

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voisimme tarjota kävijöille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Verkkoselaimeen tallentuvat evästeet tunnistavat palaavat kävijät ja heidän kielensä. Lisäksi evästeet antavat meille tärkeää tietoa mm. siitä, mitkä sivut kiinnostavat kävijöitä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömien evästeiden tulisi aina olla käytössä, jotta voimme tallentaa toiveesi kielestä ja evästeiden asetuksista.

Kolmansien osapuolien evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analyticsia kerätäkseen tietoa sivuston käytöstä, kuten kävijöiden määrästä ja suosituimmista sivuista. Pitämällä tämän evästeen käytössä autat meitä parantamaan sivustoa.