Pohjanmaan hyvinvointialue käyttää mobiilisovellusta sijaisten hankinnassa. Tammikuussa 96,5 prosenttia sijaisten paikoista täytettiin sovelluksen avulla. Pohjanmaan hyvinvointialueen keskitetyssä sijaisvälitysyksikössä työskentelee noin 600 sijaista.
Rahaa ja aikaa on säästynyt
– Karkeasti arvioiden olemme säästäneet 600 000 € vertailukuukautena, kun vuokratyövoimaa ei ole juuri tarvittu ja rekrytoinnin nopeus on vähentänyt esihenkilöiden työmäärää, toimialajohtaja Satu Hautamäki kertoo tiedotteessa.
Vain harvat keikkavuorot jäävät varaamatta hyvinvointialueella. Esimerkiksi sairauspoissaolojen vuoksi vapautuneet vuorot kirjataan Sotender-nimiseen keikkatyösovellukseen, josta rekisteröityneet käyttäjät voivat varata niitä omien aikataulujensa mukaan.
Sovelluksen käyttö on vähentänyt esihenkilöiden sijaisten hankintaan käytettyä työaikaa noin 60 prosenttia. Aiemmin esihenkilöt käyttivät jopa neljänneksen työajastaan sijaisten etsimiseen, mutta nykyään siihen menee vain reilusti alle tunti päivässä. Keskitetty sijaisvälitys myös helpottaa kustannusten arviointia ja seurantaa.
Sovelluksen sujuva toiminta on vähentänyt hoito- ja hoivahenkilöstön vuokratyövoiman käyttöä jopa 98 prosenttia, kun lokakuuta 2024 verrataan vuoden 2022 lokakuuhun.
– On hienoa, että olemme löytäneet rekrytointiin työvälineen, joka helpottaa kaikkia osapuolia, Hautamäki iloitsee.
Sovellus otettiin pilottikäyttöön syksyllä 2022 ja vuoden 2023 aikana sen käyttöä laajennettiin koko hyvinvointialueella sijaisvälitystoiminnan esihenkilöiden työvälineeksi.
Uusia tekijöitä töihin sovelluksen avulla
Hyvinvointialueen työntekijät voivat halutessaan ottaa lisätöitä varaten keikkavuoroja. Tutulla osastolla työskentelyn lisäksi sovellus madaltaa kynnystä tutustua myös muiden osastojen arkeen, jolloin työntekijät voivat laajentaa omaa osaamistaan.
Suurin osa keikkatyöntekijöistä, noin 70 prosenttia, on ulkopuolisia. Ennen kuin sovelluksesta voi varata vuoroja, kaikki uudet työntekijät haastatellaan. Sovelluksen avulla osastonhoitajat voivat nähdä, ketkä ovat kiinnostuneita vuoroista, sillä sovellus näyttää työntekijöiden nimen lisäksi myös opintopisteet tai ammattinimikkeen.
– Haluamme varmistaa pätevyyden, jotta voimme taata hoidon laadun. Ja samalla tietysti tarjoamme tilaisuuden tutustua hyvinvointialueeseen työnantajana, sijaisvälitystä koordinoiva Anna-Mari Sanjama kuvailee.
Sovellus on vaikuttanut positiivisesti myös nuorten rekrytointiin.
– Esimerkiksi opiskelijat ovat kiinnostuneet työvuoroista, kun he ovat kuulleet, että niitä voi varata sovelluksen kautta. Sovellusta on alettu käyttää jo opintojen aikana tai meillä tehdyn harjoittelun päätteeksi, Sanjama kertoo.